boleslav polívka
Jak se vám pracovalo na Bathory? Byla
to vaše první spolupráce s Jurajem Jakubiskem, nebo jste se spolu setkali už i
na jiných filmových projektech?
První spolupráce to nebyla. Mnozí diváci si třeba vzpomenou na krásný film Sedím
na konári a je mi dobre, nebo Pehavý Max a strašidlá. S filmem Sedím na konári…
jsem byl od jeho vzniku. S Jurajem jsme se navštěvovali a zažili spoustu zábavy.
Zasvěcoval mě také do tajů filmování. On byl takový můj guru. Takže mohu s
hrdostí prohlašovat: Někdo má FAMU, já mám Jakubiska!
Pan Jakubisko je pověstný tím, že při natáčení
nezná únavu. Jak jste zvládal jeho tempo?
S Jurajem natáčení nekončí ani po natáčení... Po něm vždy vše hodnotí,
připravuje další den. Zkrátka jak říkají kněží: Kněžství vyžaduje člověka celého.
Juraj je do svého díla ponořen, stává se jeho součástí, je inspirátorem i
vykonavatelem. Ke svým spolupracovníkům je něžný i krutý. Pro mnohé to může být
vyčerpávající. Mě to s ním baví.
Jak se vám spolupracovalo se zahraničními herci,
kteří se na projektu Bathory podíleli - Annou Friel, Hansem Mathesonem,
Vincentem Reganem, Frankem Nerem? Setkali jste se v průběhu natáčení i mimo „plac“?
Oni jsou vychovaní k nehrané kolegialitě, mají radost z práce. Vědí, že je to
živí. Takže o nich a jejich přístupu se mohu vyjádřit jenom pozitivně. Anna
Friel měla kupříkladu před každým záběrem sluchátka a pouštěla si dobovou hudbu
- kvůli atmosféře.
Film se točil v angličtině. Jak se vám hrálo v
tomto jazyce?
Na angličtinu jsme měli dialog kouče, takového jazykového poradce, spíše
poradkyni, která se snažila vymýtit z mé angličtiny lehký valašský přízvuk. Bylo
to s ní těžké, ale když se dověděla, že jsem valašský král, mnohé to usnadnilo.
Chodila kolem mě po špičkách a ke každé kritické poznámce sbírala dlouho odvahu.
Britka!
Hrál jste v řadě filmů a ztvárnil spousty postav - veselé i vážné. Jak
vnímáte svoji roli v Bathory? Snažil jste se do ní vnést svůj osobitý humor,
nebo jste se důsledně držel scénáře?
Chci být při každém filmu, na kterém dělám, užitečný. Vím, že být v konfliktu s
režisérem užitečné není. Jak říká režisér Kaloč: „Herec a režisér jsou jako dva
břehy. Čím jsou si blíž, tím je proud bystřejší.“
Všichni vás známe jako velmi zábavného člověka.
Bavil jste po skončení natáčecího dne svými kousky či historkami filmový štáb?
Čas od času. From time to time.