Juraj Jakubisko
Jste 
režisérem a scenáristou filmu. Skoro všichni Vaši herci o Vás tvrdí, že během 
celého natáčení jste skoro nejedl, ani nespal, ačkoli oni sami už po mnohem 
kratší době cítili nesmírnou únavu. Kde berete tolik energie?
Ze všech etap, kterými film prochází, mám nejraději realizaci, tedy čas natáčení. 
Nejvíc energie člověk spotřebuje, když film vymýšlí, když ho vytváří. Režisér 
musí neustále zdolávat překážky. Energie narůstá přímo úměrně s celým štábem a 
je důležitá hlavně pro moment, kdy chcete rozjet celý projekt. Samozřejmě, že 
člověk ji nesmí všechnu vyčerpat při natáčení, protože ho ještě čeká nekonečná 
cesta dokončovacích prací, kdy můžete ještě mnoho vylepšit, ale i pokazit, anebo 
z toho udělat něco jiného. Musí vám ještě něco z té invence zůstat.
Často připomínáte 
skutečnost, že po Alžbětě Báthory se nezachoval (kromě pár rukopisů) žádný 
předmět, kterého by se dotýkala. 
Objevil se člověk, který tvrdil, že má nějaké její šaty a kovovou truhlu, ale 
ztratili jsme na něj kontakt. Vím jen, že byl odněkud z okolí Piešťan a je 
ochotný nám to poskytnout. Ale myslím si, že v oficiálních zdrojích - v muzeích, 
ať už na Slovensku, anebo v Maďarsku - se nezachovalo nic. 
Jak často jste navštěvoval 
ruiny Čachtického hradu ještě před tím, než začalo natáčení filmu? Chodil jste 
si tam pro inspiraci? Dýchalo na Vás tajemství toho místa?
Když jsem byl před natáčením na Čachtickém hradě - a byl sem tam několikrát, 
vybavila se mi povídání historiků, která jsem četl. Dokonce jeden vyprávěl: „když 
jsem vešel, dýchla na mne z těch stěn ta krev a vraždění, volání obětí.“ Já jsem 
tam šel kvůli něčemu jinému, díval jsem se, co všechno z Čachtického hradu a 
legendy zůstalo, a hlavně jsem hledal, zda se tam nezachovalo něco, co by mě 
inspirovalo trošku jiným způsobem. Na mě teda nedýchala ani krev, ani výkřiky, 
jelikož jsem neuvažoval o Báthory jako o vražedkyni. Viděl jsem jen zříceninu, 
která je v dost žalostném stavu a zjistil jsem, že nemůžeme natáčet v žádné jeho 
části, ani v podzemí, a že budeme muset hledat něco jiného, podobného.
Věříte, že se ještě někdy 
přece jen podaří očistit pověst Alžběty a najde se i její tělo?
Věřím. Dnešní mladá generace je zvyklá dělat si svůj vlastní názor. Potřebuje 
jen informace, k nimž už má dnes díkybohu celkem neomezený přístup. V případě 
Báthory chybí důkazy. Pracuji tedy s historickými fakty, logikou a fantazií. 
Čachtická legenda má mnoho tváří a ty chci divákům ve filmu ukázat. Moje Alžběta 
Báthory byla velice mocná, ale vůči svým nepřátelům nakonec bezmocná. Uměla být 
krutá i něžná. Byla matka i milenka, anděl i démon, obět i vrah. Kladu si mnoho 
let po její smrti otázku, zda byla vinná, či nevinná. Svým filmem hledám odpověď.
Jaké 
jsou Vaše pocity takto krátce před premiérou? Je to úleva, že se skončila tak 
obrovská práce, anebo napětí, jak ho diváci přijmou?
Samozřejmě, pocity před premiérou jsou mučivé jako vždy. Neexistuje totiž žádný 
bezpečný návod jak natočit dobrý film, zároveň ale existuje množství způsobů jak 
udělat špatný film. Každý režisér, který natočí i tu nejhorší věc ve svém životě, 
si stále myslí, že by to mohlo mít úspěch a že to byl možná jeho nejlepší film.